Är solkräm dåligt?

Varje sommar och vid varje resa till solen, smörjer vi in solskydd på huden, helt naturligt, eller?

Hur bra skydd ger egentligen solkrämer? Skyddar de mot hudcancer?  Är det rent av farligt med solkräm? Bör vi verkligen skydda oss mot solen? Frågorna man kan ställa sig är många.

 

Solens strålar bildar det livsviktiga D-vitaminet. Men för att vi ska kunna bilda D-vitamin så måste solens strålar nå huden, annars bildas inget D-vitamin. Därför är det egentligen ingen bra idé att smörja in huden med solkräm som blockerar solens strålar. Det är bättre att vistas i solen kortare perioder i taget så att man inte bränner sig.

Enligt en svensk studie är det till och med farligt att inte sola. Man ökar sin risk för kardiovaskulära och autoimmuna sjukdomar som diabetes, typ 1 och 2, MS och olika reumatiska sjukdomar, säger överläkaren och docenten Pelle Lindqvist i en intervju med Svenska Dagbladet

 

En annan studie vid Sydneys Universitet har även visat att solskydd ökar malignt melanom med 40% hos unga människor.

 

Solkrämer innehåller kemikalier som stör våra hormoner och de belastar även vårt immunsystem. Dessutom är det nu bevisat att solkrämens kemikalier finns i blodet inom 24 timmar!

 

En studie, publicerad  i den vetenskapliga tidskriften The Journal of the American Medical Association visade att kemikalierna togs upp i blodet i så stora mängder att det överskred FDA:s rekommenderade gräns. De fyra kemikalier som undersöktes var: avobenzone, oxybenzone, ecamsule och octocrylene och alla dessa är vanliga i solskyddsmedel.

 

Vi tycker dock att det är lite märkligt att trots forskarnas upptäckter så uppmanar experter att man fortsätter att använda solskyddsmedel. Det rekommenderar inte vi på Academy of Nature.

 

Behöver man vara ute lite längre perioder i solen så kan man skydda sig med kläder eller vegetabiliska oljor som har ett naturligt skydd., exempelvis Hallonfröolja eller Morotsolja. Men eftersom oljor är naturliga produkter så kan även deras naturliga SPF variera.

 

  • Hallonfröolja mellan 28 -50 SPF.
  • Morotsolja mellan 38-40 SPF.
  • Vetegroddsolja: 20 SPF
  • Mandelolja: 5 SPF
  • Jojobaolja: 4 SPF
  • Olivolja: mellan 2-8 SPF
  • Kokosolja: mellan 2-8 SPF

 

 

Viktigt när man använder naturliga oljor som skydd mot solen är att låta oljan torka in ordentligt i huden innan du går ut i solen. Låter man den inte torka in så kan det börja koka i huden och då är det lättare att bränna sig.

 

Det bästa sättet att skydda oss är att ha kläder på oss. Ett annat tips är att endast vistas i solen 15 minuter i taget. Vänd på dig ofta om du solar i solstol och gå in i skuggan för att låta huden vila.

Det är även bra att även skydda sig inifrån! Ät mycket frukt och grönt som innehåller antioxidanter. Chlorella innehåller mycket karoten och klorofyll som skyddar huden inifrån. 

Man kan även bygga upp ett skydd inifrån genom att ta D-vitamin som tillskott under vintern. Det kan även bidra till att du blir brunare när du solar.

Har du inte möjlighet att vara ute i solen så är det viktigt att du får i dig D-vitamin genom kosttillskott.

 

Var inte rätt för solen! Den är jätteviktig för hälsan, var däremot försiktig så att du inte bränner dig och undvik kemikaliefyllda solkrämer.