Bli av med din pollenallergi

Experter spår att årets pollensäsong kommer att bli den värsta på 45 år, sen mätningarna startade. Bakom denna explosion av pollen ligger bland annat sommarens extrema värme.

Samtidigt ökar andelen pollenallergiker och minst 25% av alla svenskar är idag drabbade, många som drabbas i vuxen ålder. 

Vad beror då pollenallergi på?

Forskare har ännu inte kunnat knäcka den nöten, men det är många studier som pekar ut tarmen som en stor bov när det gäller allergier. 

Forskare vid universitet Vanderbilt har tittat på 23 studier där sammanlagt drygt 1 900 personer har deltagit och sett att personer som ätit livsmedel och tillskott med probiotika har betydligt mindre allergiska symptom jämfört med personer som fått placebo. Forskning visar att tillskott av probiotika under graviditet och amning för mammor som är allergiska minskar risken för att barnet ska drabbas av allergi. 

Bakterierna i tarmen spelar alltså en stor roll och det är många som har blivit av med både pollenallergi, och andra allergier när de ändrat kost, renat tarmen och börjat jobba med sitt lymfsystem.

En av våra kollegor på Academy of Nature hade pollenallergi under två års tid. Hon fick utskrivet en inhalator för att kunna andas ordentligt när allergin var som värst, men 2015 slutade hon med gluten och mejeri och sen dess har hon inte haft någon känning av pollen.

Vissa kallar detta slump eller anekdot, när någon blir av med sina allergier, eftersom det inte finns tillräckligt med forskning i ämnet. Men vi vet att det fungerar att bli av med pollenallergi, vi har sett det gång på gång hos hundratals klienter och medlemmar i facebookgruppen Body Cleanse Sweden.

Hur gör man då för att bli av med pollenallergi?

En bra start är att utesluta mejeri, socker och gluten. En del människor kan även behöva utesluta animalier. Genom att utesluta kost som belastar kroppen så hjälper man kroppens egen förmåga att avgifta sig. Ät mycket frukt och grönt, det belastar inte kroppen lika mycket som andra livsmedel.

För vissa räcker det att ta bort gluten, mejeri, socker och animalier, andra kan behöva göra tarmreningar, gärna med lavemang flera gånger och bygga på med goda bakterier i form av probiotika och äta prebiotisk mat som tex vitlök, lök och jordärtskocka. 

Att det är så olika, hur mycket man måste anstränga sig, beror på hur belastade tarmarna är med obalanser av bakterier och svamp, samt hur bra ditt immunförvar är. En annan viktig sak är immunförsvaret, som alltid spelar en stor roll vid allergier.

Det är alltid bra att inta högre doser av C-vitamin och Chlorella dagligen (vilket är anti-histamin) främst under pollensäsongen samt självklart ta väck all citronsyra och andra tillsatser som finns i hel/halvfabrikat och minska på all histamin-rik föda, helst ta väck helt. 

För att dämpa symptomen och förebygga att man får pollenallergi så rekommenderar vi, förutom att ändra kosten, att man gör avkok på tallbarr. Japp, du läste rätt! Tallbarr.

Tallbarr hittar du i skogen och är helt gratis, dessutom får du en härlig och hälsosam stund i naturen.

Recept på avkok:

  • 1 l vatten
  • 4 dl tallbarr

Koka tallbarr och vatten i 20 min under lock. Sila sedan bort tallbarren och drick vattnet, antingen varmt som te, eller häll upp på flaska, låt svalna och förvara i kylen. Fyll flaskan så fullt det går så att så lite syre som möjligt kommer in och förstör näringsämnena. Drick avkoket inom 3 dagar.

Du kan även låta barren ligga och dra i vatten över natten, det fungerar lika bra som att koka.

Tallbarr är rik på C-vitamin, störst halt på vintern. Innehåller även antioxidanter, kalium, kalcium, magnesium, zink, järn.

Tallbarrsavkok kan användas för att bada i då det hjälper till att mjuka upp muskler och leder.

Förutom tallbarr kan bipollen och björksav lindra pollenallergi.

Men för att helt bli av med allergiska besvär behöver man jobba med grundorsakerna och det är oftast immunförsvaret, tarmen och lymfsystemet. Detta gäller alla typer av allergi.

 

Forskning på samband mellan allergi och tarmen:

The human microbiome, asthma, and allergy.

Microbiome and Food Allergy.

 

Taggar: Hälsotips