Blötlägga nötter

En plantbaserad kost innehåller ofta nötter och fröer, men du kanske har hört att man bör blötlägga dem innan man äter dem? Varför behöver man göra det?

I nötter och fröer hittar vi antinutrienter så som lektiner och fytinsyra. De fungerar som ett inbyggt försvarssystem som ska skydda dem mot bakterier, svampar och skadedjur. De är nödvändiga för växtens överlevnad och hindrar dem även från att börja gro för tidigt.

Problemet är att dessa antinutrienter blockerar och minskar upptaget av viktiga mineraler som kalcium, magnesium koppar, zink och järn. 

När man blötlägger nötterna så "lurar" man dem att tro att de kan börja gro och därmed släpper de dessa antinutrienter och aktiverar sina näringsämnen.

Så här gör du

  • Skölj nötterna
  • Lägg dem i en stor skål med rumstempererat vatten (helst dubbelt så mycket vatten som nötter)
  • Man kan ha lite havssalt i vattnet för att snabba på förloppet, men det fungerar även utan. 
  • Täck skålen med en kökshandduk, det är viktigt att de får luft.
  • Undvik direkt solljus
  • Byt gärna vatten någon gång under själva blötläggningen
  • Häll av vattnet i ett durkslag
  • Skölj nötterna noga

Efter blötläggning är det viktigt att torka dem noga om du inte ska äta dem direkt, annars riskerar de att mögla pga fukten. 

Sprid ut dom på en plåt och låt dom stå mitt i ugnen på ca 50 grader, med en öppen glipa tills dom är helt torra. Alternativt kan du använda en torkugn.

Hur lång tid torkningen tar beror på vilka nötter/fröer det är, men man får räkna med 12-24 timmar.

Nötterna håller sig bra i ett par veckor, förvara svalt i en lufttät burk.

 

Ungefärlig blötläggningstid nötter

Cashewnöt: 2-3 timmar (De blir slemmiga om man blötlägger för lång tid)

Valnöt: 4-7 timmar

Macadamianöt: 4 timmar

Hasselnöt: 5-7 timmar

Pekannöt: 5-6 timmar

Pinjenötter: 6-7 timmar

Mandel: 10-12 timmar

 

Ungefärlig blötläggningstid fröer

Solrosfrö: 2-3 timmar

Pumpafrö: 5-6 timmar

Sesamfrö: 8 timmar

Linfrö: 8 timmar (blötlägg endast innan användning)

Nötter och fröer är rika på protein och bör undvikas om du vill hjälpa kroppen att detoxa. Vid en detox rekommenderas att undvika fett och protein och fokusera på endast frukt.

Taggar: Hälsotips, Recept