Fett orsakar diabetes

Vi människor är konstruerade att leva på glukos, det är glukos som ger energin till våra celler. När vi av någon anledning inte får i oss glukos, finns ett backup-system som gör att vi istället kan använda fett som energikälla. Detta kallas ketos.

 

Människor med diabetes typ II får idag ofta rådet att äta en ketogen diet som tex LCHF, vilket i korta drag betyder mycket fett och lite kolhydrater. Detta är en ganska logisk rekommendation som de får, eftersom insulinet inte fungerar som det ska hos en person med diabetes, och blodsockrets höjs av kolhydrater. 

 

Lösningen som har rekommenderats i årtionden är alltså att minska på allt som omvandlas till glukos i kroppen, dvs kolhydrater, socker och frukt mm. Och istället äter vi ju då oftast istället kött, fisk och fett mm. Men är detta verkligen rätt sätt? 

 

Vi börjar från början med att berätta hur insulin ska fungera:

 

Glukos som finns i blodet försöker ta sig in i våra celler. Men för att kunna ta sig in behöver den en nyckel. Denna nyckel kallas insulin. Insulin ser alltså till att vårt glukos tar sig in i våra celler.

 

Fungerar inte nyckeln så kommer glukoset bara att simma omkring i vårt blod och höja blodsockret.

 

Tänk dig nu att du har en fungerande nyckel men låset fungerar inte, för det sitter tuggummi i vägen inne i låset.

 

Detta är vad fett gör, det sätter sig i vägen för insulinet, så att låset inte öppnas. Resultatet blir då att ditt glukos inte kan ta sig in i cellen utan blir kvar i blodet och därmed höjs blodsockret.

 

Vad gör du då för att få nyckeln att fungera igen?

 

  1. Rengör låset så att nyckeln fungerar.
  2. Struntar i att fixa låset och fortsätter att proppa låset fullt med tuggummi?

 

Rådet som diabetiker får idag är att äta en diet med massa fett för att tvinga kroppen att använda fettet som bränsle istället för glukoset, som inte kan ta sig in i cellen.

 

Även människor med insulinresistens (förstadie till diabetes) får rådet att äta en fettrik kost för att deras nyckellås börjar bli dåligt, vilket garanterat kommer att leda till diabetes typ II i längden.

 

Istället för att äta en kost som kloggar igen låset, borde vi rengöra låset.

 

Steg 1: Ta bort fettet ur kosten. Bort med kött och fett. Ironiskt nog den kost som rekommenderas för diabetiker.

 

Steg 2: Fyll på med grönsaker och bär.

 

Steg 3: Minska ditt måltidsinsulin och långtidsinsulin i samråd med en läkare.

 

Steg 4: Lägg till frukt.

 

Vid steg 4 finns dock ett moment 22 med frukten. Vissa människor klarar inte frukt pga stressade eller trötta binjurar. Binjurarna är nämligen med och styr sockermetabolismen i kroppen.

 

Har man trötta eller stressade binjurar så kan man behöva börja med att minska på stress och koffein.

 

För att hjälpa binjurarna kan man äta örter som tex Ashwaganda, Astragalus och Ryskrot. 

 

När vi äter en kost som består av naturlig frukt, bär, grönsaker, frön och lite nötter så kommer våra insulinlås inte att kloggas igen av fett. Går vi däremot tillbaka till att äta massa kött och mejeri så kommer låset återigen att belastas och slutligen inte fungera längre.

 

Detta gäller diabetes typ II och insulinresistens. Inte diabetes typ I. Vid diabetes typ I är det nyckeln som inte fungerar. 

 

Istället för att försöka lindra symptomen så måste vi alltid leta efter vad är det som har orsakat problemet från början. 

 

Det finns fler orsaker till varför vi får diabetes, men fettet är en av dem.

 

Har du svårt att tro på vad som skrivs i denna artikel kan du kolla på den här filmen som förklarar ett par av studierna nedan. 

 

Studier som visar koppling till insulinresistens, diabetes typ II och fett.

Intramyocellular lipid concentrations are correlated with insulin sensitivity in humans

 

Mechanism of free fatty acid-induced insulin resistance in humans

 

High-fat diets cause insulin resistance despite an increase in muscle mitochondria

 

A plant-based diet for the prevention and treatment of type 2 diabetes

 

A low-fat vegan diet and a conventional diabetes diet in the treatment of type 2 diabetes: a randomized, controlled, 74-wk clinical trial

 

A low-carbohydrate high-fat diet increases weight gain and does not improve glucose tolerance, insulin secretion or β-cell mass in NZO mice

 

Dietary carbohydrate intake and mortality: a prospective cohort study and meta-analysis