Hjälp! Jag kan inte sluta fuska!

Du är inte ensam! Det är väldigt lätt att falla dit, och har man börjat fuska är det svårt att sluta.

 

Varför är det så svårt att komma tillbaka på rätt spår?

 

För det första måste man förstå att det inte är ditt fel att det är så svårt, du motarbetas på flera håll:

 

Beroende

Skräpmat väldigt beroendeframkallande. Man brukar ju prata om det vita giftet, socker! Det är otroligt beroendeframkallande, vissa likställer det med knark i beroendegrad, därför är det inte alls konstigt att du har svårt att sluta med kakor och bullar och bröd och annat.

  • Mejeri är beroendeframkallande
  • Socker är beroendeframkallande
  • Kaffe är beroendeframkallande
  • Kött är beroendeframkallande

Ser du ett mönster här?

Det viktigaste är att undvika det som gör dig beroende.

 

Binjurar

Har man svaga eller trötta binjurar kan man vara extra sugen på både sötsaker, salt, kaffe och kött.

Varför är man sugen på kött tänker du kanske nu? Jo för att kött innehåller hormoner som kortisol och adrenalin. Har man svaga binjurar, orkar de inte producera hormonerna själva, därför kan man känna ett sug efter kött. 



Blodsocker

När blodsockret sjunker snabbt känner man sig oftast trött och och här kan du känna ett starkt sötsug för att få upp ditt blodsocker igen. Han man problem med svajigt blodsocker, behöver du stötta dina binjurar. Du kan även prova att äta extra tillskott av Krom till varje måltid (100-200mg) för att hjälpa blodsockret att ligga på en mer jämn nivå. 

 

Parasiter och svamp

Har man ett starkt sug, speciellt på kvällstid, kan man misstänka parasiter eftersom de är som mest aktiva på kvällstid. Även svampöverväxt av tex Candida kan få dig att känna oerhört starka cravings. Det går nästan inte att stå emot, det är inte du som styr din kropp, det är parasiterna och svampen. Kött och fisk är en väldigt bra källa till parasiter, det är en av anledningarna till varför vi inte bör äta kött.

 

Hur bryter jag mina dåliga vanor?

Nu när du är lite mer medveten om varför det är så svårt, är det oftast enklare att få lite jäklar anamma att försöka bryta det.

 

Tips som gör det enklare

Stötta binjurarna, antingen med Binjurekomplex, eller enkla örter som Astragalus eller Ryskrot.

Motverka svamp och parasiter med Parasitkomplex och Parasitbalans.

När du känner sug, drick ett glas vatten med en skvätt ofiltrerad äppelcidervinäger från tex Kung Markatta eller Bragg. Detta kan minska suget.

Krom håller inte bara blodsockret på en jämnare nivå, det minskar också sötsug, det gör även äkta kanel (Ceylon) 

 

Gör bättre val

När du väl får sug och vill fuska, försök att välj lite bättre saker att fuska med lite mindre onyttiga saker. Saker som inte drar igång ett beroende. Försök att alltid undvika gluten och socker. Speciellt gluten då det skadar vår känsliga tarmslemhinna och kan ta ett halvår att läka igen. Söta med dadlar om du vill göra någon god efterrätt eller eget godis.

Gör något gott med carobpulver istället för kakao. Carobpulver påminner i smak om en blandning av kakao och kola.

Ät nicecream istället för glass. Nicecream utan kokosgrädde är inte ens fusk, det är nyttigt!

Fruktsallad! Denna underbara nyttiga rätt kan man göra lite onyttigare genom att toppa med lite kokosgrädde. Smaksätt med tex vaniljpulver, äkta kanel eller kardemumma. Eller vaför inte fortsätta att vara nyttig och toppa med nicecream. 

När vi är inne på frukt, torka äppelskivor och smaksätt med kanel, dessa finns även att köpa i butik.

Skiva tjocka skivor med äpple och bred på mandelsmör eller chashewsmör. Toppa med lite havssalt.

Istället för chips, testa rotfruktschips eller grönkålships. 

Dippa grönsaker, gör en god dipp av cashewnötter.

Är du galet sugen på färskost, gör en vegansk variant. Eller varför inte en vegansk gräddost.  Ät detta på ett fröknäckebröd.  

Har du ingen ork att göra eget pålägg, kan man köpa ett spread av solroskärnor

Gör ditt eget bröd, då kan du äta gott bröd eller frallor utan både gluten och socker. Varför inte göra en egen nyttig hamburgare?

 

Glutenfritt = Socker

Färdiga glutenfria produkter i butik innehåller i princip alltid socker. Socker har otroligt många namn, här är några av dem:

 

  • Agavenektar
  • Agavesirap
  • Betsocker
  • Dextros
  • Druvsocker
  • Farinsocker
  • Florsocker
  • Fruktos och Fruktsocker (Fruktos som oftast inte alls kommer från frukt och är otroligt onyttig.)
  • Glukos-fruktossirap och fruktos-glukossirap
  • Honung
  • Invertsocker
  • Invertsockersirap
  • Kokossocker
  • Lönnsirap
  • Majssirap
  • Maltodextrin
  • Maltos
  • Maltsirap
  • Melass
  • Modifierad stärkelse
  • Palmsocker
  • Rörsocker
  • Sackaros
  • Sirap
  • Socker 
  • Stärkelsefruktossirap

Det finns minst 90 olika namn för socker. De göms i de flesta produkter du hittar i butikerna idag, och de är otroligt berondeframkallande. Därför behöver man alltid läsa innehållsförteckningen innan man köper något i butik.

I butikerna hittar man otroligt mycket veganska alternativ idag, dessa är oftast inte nyttiga, men de är bättre än animalier. Se alltid upp med socker och gluten när det gäller veganska alternativ.

Vi hoppas att detta inlägg kan hjälpa många att komma på rätt spår igen, dela gärna med någon som har svårt att låta bli att "fuska".