Kokosyoghurt - ett mejerifritt alternativ

Mejeriprodukter tycker många är gott, men tyvärr väldigt försurande, slembildande och belastande för vår kropp, därför mår vi bättre av att utsluta det. Men många tycker att det är svårt eller jobbigt när det kommer till att utesluta mejeriprodukter, eftersom de inte vet vad man kan ersätta det med. Därför kommer här ett enkelt tips: Kokosyoghurt!

 

Denna yoghurt är inte bara enkel att göra, den är även god och kan varieras i oändlighet. Använd till frukost, som bas i sås, i grytor, bakning mm. Klarar du inte av att kokossmaken kan lysa igenom, går det även att göra yoghurt på tex havremjölk eller cashewnötter. Recept på cashewyoghurt hittar du längst ner.

 

Recept

Ställ kokosmjölken i kylen så att den skiktar sig och vätskan hamnar överst. Vill du ha din kokosyoghurt riktigt tjock kan du hälla av lite av vätskan.

Häll sedan kokosmjölken i en ren glasburk, rengör med kokande vatten så att alla bakterier dör.


Töm två probiotikakapslar i burken och rör om. Gör du en dubbel sats med två burkar kokosmjölk, kan det räcka med 3 probiotikakapslar. (Probiotika i vår webshop har 66 miljarder bakterier/kapsel och vid två kapslar till en yoghurtsats får du i dig 132 miljarder.)


Härefter täcker du burken, med tex en tygtrasa. Det måste kunna komma in syre i burken så att bakteriekulturen kan andas, annars dör den. Vissa använder en glasburk med lock, där locket bara ligger löst på. Det viktiga är att det det kommer in syre.


Ställ burken på en varm plats, exempelvis ovanför kylskåpet eller i en torkugn, eller i en vanlig ugn med öppen lucka. Bakteriekulturen får aldrig överstiga 45 grader.


Låt burken stå varmt i 12-24 timmar, vill du ha riktigt syrligt kan du låta den stå i 48 timmar. Smaka och avgör hur syrlig du vill ha den.


När kokosyoghurten är klar förvarar du den i kylen. Den kommer att tjockna när den kyls ner och håller i drygt en vecka.

 

Användning

När du väl har gjort din kokosyoghurt kan du använda din fantasi till vad du kan ha den till. Den är väldigt god att äta som den är tillsammans med frukt och bär. Man kan även använda den i glutenfritt bröd som du bakar med bikarbonat, eftersom bikarbonat behöver något syrligt att reagera med. Toppen att även tillsätta citron. Gör en riktigt god syrlig sås, det enda du behöver är kryddor. 

 

Cashewyoghurt

  • 4dl cashewnötter (blötläggs i 4 timmar innan användning)
  • 3dl ljummet vatten (ca 30 grader)
  • 3-4 probiotikakapslar

Mixa nötterna och det ljumna vattnet till en slät kräm. Krämen får inte överstiga 42 grader när du häller i probiotikakapslarna.

Häll över i en ren glasburk och låt stå varmt i 12-48 timmar, precis som med kokosyoghurten. Förvara i kylen, håller i drygt en vecka.

 

Lycka till!

 

Taggar: Hälsotips, Recept