Vitaminer och mineraler

Finns det bra och dåliga vitaminer och mineraler? Vad bör man tänka på? Är kosttillskott bra? Det finns många frågor som vi vill belysa.

Vitaminer och mineraler finns ju i alla livsmedel och det är något vi behöver för att kroppen ska fungera optimalt. Tyvärr innehåller dagens livsmedel inte lika mycket näring som förr, många har därför näringsbrister och äter kosttillskott för att få i sig mer näring.

 

Multivitaminer

Generellt anser vi inte att multivitaminer är bra. Ofta är de av dålig kvalité och kan även innehålla tillsatser som sötningsmedel, socker, förtjockningsmedel, citronsyra mm. Multivitaminer är inte heller naturliga, det är isolerade näringsämnen som plockats ihop i ett laboratorium, de kan även vara syntetiskt framställda. Dessutom kan två eller flera näringsämnen i en multivitamin krocka och ta ut varandra. 

 

Kosttillskott

Även isolerade näringsämnen kan vara syntetiskt framställda, eller innehålla sötningsmedel och annat skräp. Det är dessutom inte optimalt att äta isolerade näringsämnen, eftersom vissa vitaminer och mineraler behöver en annan vitamin eller mineral för att kunna tas upp i kroppen. 

Alla näringsämnen har antagonister och synergister, vilket betyder att vissa ämnen hjälper varandra och andra blockerar varandra. Naturen är smart, därför är den balansen redan bra i naturliga livsmedel. Detta är anledningen till att vi främst rekommenderar att man äter naturliga tillskott om man behöver mer näring.

Exempel på naturliga saker som innehåller mycket näring är Chlorella och Spirulina som är bland det mest näringsrika man kan hitta i naturen. Läs mer om algerna här. Man kan även tillföra tillskott av Super Greens.

 

Belastad tarm

Har man näringsbrister är det inte säkert att det beror enbart på att du äter för lite näringsrik mat, det kan också vara så att din tarm är så belastad att näringen inte tas upp. Det är i tarmen som den mesta näringen tas upp i kroppen och har du då massa plack eller genomsläpplig tarm, kommer näringen inte att tas upp ordentligt. Att äta kosttillskott i detta läge är lite som att kasta pengarna i sjön. Vi brukar alltid rekommendera att man jobbar med tarmen först och börjar med att minska på kost som belastar tarmen, som mejeri, kött, socker och gluten mm. Att göra en eller flera tarmsköljningar kan också hjälpa att få bort mycket plack och gammal mat från tarmväggarna.

 

Kosttillskott som symptomlindring

Det finns kosttillskott som hjälper till att maskera olika symptom man har och hjälper kroppen att må tillfälligt bra. MSM är ett bra sådant tillskott, som många upplever att de mår väldigt bra av.

 

Bra kosttillskott

Ibland behöves isolerade tillskott om man har konstaterad brist. D-vitamin är ett tillskott som vi i Sverige inte får i oss tillräckligt av, speciellt under vinterhalvåret. Därför är D-vitamin något vi kan behöva. Även C-vitamin är något som behövs i större mängder av i kroppen. C-vitamin är vattenlösligt och därför kissar man ut eventuellt överskott. Däremot kan man ju äta för stor dos på en gång och då bli dålig i magen. 

För att veta vilken toleransnivå man har för C-vitamin behöver man prova sig fram, läs mer om toleransnivå här.

 

Vilken tid ska man ta sina tillskott?

Vitaminer bör man helst ta på morgonen och under dagen, eftersom man blir pigg av de flesta vitaminer. Mineraler däremot är bäst att ta till kvällen eftersom mineraler får kroppen att slappna av. Självklart finns det alltid undantag från regeln.

 

Är kosttillskott onödigt?  

Nej inte om du har näringsbrist, då kan det hjälpa dig, men tänk på att äta ett tillskott av bra kvalité. Försök äta så naturliga och rena tillskott som möjligt som inte manipulerats i laboratorium. Se även till att din tarm kan ta upp näringen, då är det absolut inte onödigt.